Néhány napja, azok, akik a közösségi médiafelületeket aktívan látogatják, tapasztalhatták, vagy akár aktívan részt is vehettek a vírusként terjedő 10 éves kihívás elnevezésű jelenségben. A dolog rémegyszerű: végy egy rólad készült 2009-es képet és tedd mellé a mai, friss fényképedet és tádám mosolyoghatunk rajta, hogy „semmit nem változtál Kata” vagy, hogy „úristen mennyit őszültél Laci”, esetleg „ez a Jennifer Lopez nem változott semmit!”, és így tovább. Első pillantásra ez nem több, mint egy aranyos mém, amin jót szórakozhatunk a buszon olvasgatva, vagy éppen kellemesen elszórakoztathatjuk az ismerőseinket, esetleg celebként van apropója annak, hogy ismét közzétehessük magunkat valamilyen formában, hogy lássák élünk, virulunk, jelen vagyunk.

ai  tudatoos jelenlet 10yearchallnge arcfelismerés mainelearning etika

Nézzük meg ezen kis „ártatlan vírus” másik oldalát is! Ha beütjük a Google keresőjébe a „10 years challenge” szavakat képek ezreit kapjuk meg. Elgondolkodtunk már azon, hogy mire lehet még felhasználni ezeket a képeket, ezt a rengeteg adatot? Ez egy remek lehetőség azoknak a cégeknek (pl. facebook), akik arcfelismerő rendszereik fejlesztésén dolgoznak. Adott rengeteg olyan adat, amely viszonylagos pontossággal információval szolgál arra vonatkozóan, hogy mennyit és hogyan változnak az arcok 10 év alatt. Ezzel hatékonyan tanítható bármelyik arcfelismerő algoritmus arra, hogy mennyit változik egy ember arca ennyi idő alatt, hogyan módosul. Jó, lehet, hogy a képek többsége már így is elérhető volt a neten, de egészen más bányászni az adatok között, és más amikor a „piac” tálcán kínálja nekünk a minták tömkelegét, és ezt tesszük mi emberek teljesen önkéntesen, működik a csordaszellem és a magamutogatás. Félreértés ne essék, nem akarok senkit bántani, a csordaszellem sem véletlenül alakult ki az evolúció során, hisz ha a vízből például többen ittak és nincs semmi bajuk tőle, akkor megéri követni a többieket, evolúciósan magyarázható és abszolút érthető (ha valahol sor van, oda biztos érdemes beállni). Itt inkább arra kívánom felhívni a figyelmet, hogy mennyire nem vagyunk tudatosak az információinkkal kapcsolatban!

Az arcfelismerőrendszerek alkalmazása már itt-ott jelen van a világon, de egyre jobban el fog terjedni, ha nem szabályozzuk a folyamatot. Jogi szabályozás híján még viszonylag szabad keze van a fejlesztőknek (A Microsoft a tavalyi évben hívta fel az amerikai törvényhozás figyelmét arra, hogy lépni kellene a területen). Képzeljük el, ahogy rendszeresen bemegyünk egy bevásárlóközpontba, amely használ arcfelismerő rendszert. Pontosan tudni fogja, hogy mikor járunk oda, merre megyünk vásárolni, mennyi időt tartózkodunk ott! Akarjuk, hogy ez az információt használhassák esetleg reklámcélokra, vagy mondjuk, értékesítsék az adatokat a tudtunk nélkül?

Az első lépés, hogy tudatosan állunk ehhez a kérdéshez! Amennyiben nem akarunk egy orwelli 1984-es világ eljövetelét, amely irányában most éppen mérföldes léptekkel halad Kína, akkor ismerjük meg ezeket a módszereket legalább alapszinten és ennek tudatában döntsünk arról, hogy ingyen adunk-e mintát a világnak magunkról vagy sem (gondolom, a véradás nem menne ilyen könnyen)! Nem tudjuk, ki indította el ezt a folyamatot! De egy biztos, hogy adatgyűjtésre kiváló lehetőség és azzal, hogy hírességek is beállnak a sorba, még inkább egy olyan folyamatot erősítenek, amely végül rengeteg adattal látja el azokat, akik ezt használni szeretnék!

Természetesen mindenki dönthet arról, hogy közzé teszi-e a képeit vagy sem. Viszont véleményem szerint itt is tetten érhető a lényeges információk hiánya, a tájékozatlanság! Honnan veszünk tudomást a hírekről, ki dönti el, hogy mit nézünk, olvasunk, hallgatunk? Tényleg mi vagyunk a volán mögött? Vagy esetleg szerkesztők, marketing-szakértők tömkelege azok, akik azon dolgoznak, hogy a véleményünket formálják? Gondolkodjunk el egy kicsit ezen, szánjuk rá egy kis időt, most az egyszer ne reagáljuk le egyből a kérdést! Nézzük meg egy napunkat, mi irányítja a figyelmünket? Nem kéne elgondolkodnunk egy figyelemdiétán, egy olyan folyamaton ahol tudatosan átgondoljuk, hogy mire szeretnénk figyelni és mit nem engedünk be az életünkbe? Ez ma aktuálisabb kérdés, mint valaha!

#ai #tudatosjelenlet #etika #facebook #10eveskihivas #10yearschallenge #arcfelismeres #machinelearning #szemelyesinformaciok #figyelemdieta